Er is al een aantal jaar een samenwerking tussen de middelbare school Agora WINGS en Kunstbende Limburg. De leerlingen van deze school in Roermond hebben zich verenigd in een werkgroep Kunstbende Wings. Er vindt een maandelijks overleg plaats wat door de leerlingen zelf wordt opgezet en uitgevoerd wordt. Deze leerlingen (zelf oud-deelnemers van Kunstbende Limburg) overleggen dan over hoe hun medeleerlingen enthousiast gemaakt kunnen worden voor een deelname aan een van de vele activiteiten van Kunstbende Limburg. Er sluit hier telkens een van onze projectmedewerkers bij aan om zo mee te krijgen wat er in deze werkgroep allemaal gaande is en er kunnen dan ook vragen gesteld worden. Ook is het mooi om te zien dat de leerlingen die deel uitmaken van deze werkgroep ook regelmatig aanwezig zijn als vrijwilliger bij een van de activiteiten van Kunstbende Limburg.
Agora Wings is dé middelbare school waar de ontwikkeling van de leerlingen tussen de 12 en 18 jaar volop kansen en ruimte krijgen. Toetsen, klassenroosters en vakken worden ingeruild voor challenges, samenwerkingen en gerichte coaching door leraren waarbinnen jij je eigen leerroute volgt.
De visie van Agora Wings op leren is anders dan op andere scholen. Er wordt in Nederland bepaald door het ministerie welke kennis er op school geleerd moet worden om klaargestoomd te zijn voor de toekomst. Agora Wings is er voor de leerlingen waarvoor een algemene aanpak niet pakkend genoeg is. Het staat dan ook buiten kijf dat er een bagage van verplichte kennis moet zijn, maar binnen Agora is deze kennis niet vakgericht maar persoonsgericht. Agora kijkt naar wat jij leuk vindt en nodig hebt. De visie van Agora is dat leren altijd plaatsvindt te midden van en samen met anderen zowel binnen als buiten school. Agora haakt in op de dingen waar de leerling zelf interne motivatie voor heeft en probeert hierbij de horizon van de leerling te verbreden.
Agora Wings heeft vakken en toetsen omgeruild voor challenges. Dit kunnen bijvoorbeeld problemen zijn die de leerling op wil lossen, vragen die de leerling heeft, dingen die de leerling graag wil leren, wil onderzoeken of graag zou willen maken. Deze worden gedegen voorbereid aangezien een goede voorbereiding het halve werk is. Het eindresultaat van de challenge wordt bepaald samen met een coach. Wat wil de leerling bereiken? Welke kennis wil deze opdoen? Welke vaardigheden heeft de student geleerd als deze de challenge heeft afgerond? Met wie moet er samengewerkt worden om tot een mooi eindresultaat te komen? Ook wordt er bepaald hoeveel tijd er nodig is voor een bepaalde challenge af te ronden. Op dat antwoord worden de coaching gesprekken, de samenwerkingen met andere leerlingen en de werklocaties afgestemd.
Na het voorbereiden van deze challenge wordt er een plan gepresenteerd. In dit plan worden alle mensen benoemd die de leerling zouden kunnen helpen bij deze challenge, hoe de leerling aan de kennis gaat komen en welke leraren of netwerken deze leerling aan kan of moet spreken om te helpen bij de challenge. Bij goedkeuring is het moment daar dat de challenge van de leerling kan beginnen. Er wordt tijdens de uitvoering een logboek bijgehouden door de leerling waarin deze opschrijft welke stappen er allemaal gezet worden. Als de leerling iets aan het maken is wordt er bijvoorbeeld een foto aan toegevoegd om te laten zien wat er nu precies gemaakt wordt en hoe de voortgang hierbij is. Uiteindelijk wordt er op een creatieve manier het eindproduct gepresenteerd. Er wordt samen met een coach gereflecteerd op hoe de challenge is verlopen en in welke vaardigheden de leerling gegroeid is.
Door deze challenges en andere activiteiten zoals workshops of inspiratiesessies leert een leerling veel over zichzelf, de wereld om ons heen en wordt er ontdekt wat leuk gevonden wordt om later te gaan doen of waar een passie is van de leerling. Als dat duidelijk in beeld is wordt er een afstudeerrichting gekozen met een bijbehorend vakkenpakket. Dat wordt samengesteld samen met de leerling zodat er een persoonlijk traject is zodat, net zoals op elke andere middelbare school, het landelijke eindexamen op een van de niveaus behaald kan worden. Dankzij de methodes van Agora Wings wordt er niet alleen maar cognitieve kennis opgedaan maar worden er ook vele vaardigheden geleerd.
Het doel van Agora Wings is om leerlingen op te leiden tot leergierige, zelfverantwoordelijke, zelfverzekerde en democratische jongvolwassenen die met een open visie de rest van het leven tegemoet gaan. Agora Wings verzorgt het onderwijs zo dat de leerlingen op de meest optimale manier worden voorbereid op het onbekende en de maatschappij van morgen.
© Kunstbende Limburg