De cultuursector komt in actie voor de inwoners van OekraĆÆne

Het culturele veld is, zoals iedereen, diep geschokt door de ontwikkelingen in OekraĆÆne. We maken ons grote zorgen over de gevolgen van de grootscheepse vijandelijkheden in OekraĆÆne voor de inwoners van het land. Om solidariteit te tonen en om medeleven en steun te betuigen, organiseert het culturele veld aankomend weekend 4, 5 en 6 maart 2022 de campagneĀ #ā™„rtforUkraine met verschillende activiteiten.

Kom in Actie
Laat weten of je meedoet en met welke activiteit door het formulier op deze website in te
vullen: https://www.kunsten92.nl/hart-for-ukraine-aanmeldformulier/
Of deel op social media je solidariteit in beeld en tekst met de hashtags #šŸ§”rtforUkraine #hArtforUkraine

Meer informatie over wat jij kunt doen en communicatie uitingen zijn te vinden op: www.h-artforukraine.nl/

Hoe kun je als organisatie in de culturele of creatieve sector meedoen?

Organiseer, wanneer mogelijk, een benefiet bijeenkomst
– Culturele organisaties kunnen een deel van de opbrengst van een activiteit of van een dag tijdens het aankomende weekend 4, 5 en 6 maart doneren aan Giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties voor opvang van de vluchtelingen uit OekraĆÆne (wij snappen dat dit in tijden als deze niet eenvoudig is).
– Kies een activiteit die al op het programma staat, of organiseer een bijeenkomst geheel in het teken van OekraĆÆne, bijvoorbeeld met OekraĆÆense artiesten en kunstenaars.

Gebouwen in blauw geel
-Wij roepen culturele organisaties en gebouwen op om gedurende het actieweekend hun gebouwen te belichten in de nationale kleuren van OekraĆÆne: blauw geel. Dit kunnen zijn: theaters, musea, monumenten, bioscopen, filmtheaters, concertzalen, poppodia, bibliotheken, centra voor cultuur(beoefening), presentatie-instellingen, etc.
-Indien mogelijk kies dan ook binnen voor blauw en geel licht bij een mogelijk moment van bezinning.
-Op www.h-artforukraine.nl vind je binnenkort (wordt nu nog aan gewerkt) een ontwerp van het logo en het statement. Druk het statement af en hang het op strategische plekken in het pand.

Centrale boodschap
Concert, film of bijeenkomst
-Communiceer bij binnenkomst (via een bord of flyer) het centrale statement en de
aankondiging van de speciale aandacht voor OekraĆÆne dit weekend.
-Creƫer een moment van bezinning vlak voor bijvoorbeeld het concert begint.
-Communiceer de centrale boodschap. Hieronder een voorbeeld:

Zoals velen zijn wij diep geschokt door de ontwikkelingen in OekraĆÆne. Wij leven mee met
de OekraĆÆense burgers. Om hen te steunen doneren wij een deel van de opbrengst <
VAN VANAVOND/VANMIDDAG > aan Giro 555 van de Samenwerkende
Hulporganisaties voor de opvang van OekraĆÆense vluchtelingen. Wij nodigen jullie uit dat
zelf ook te doen.
Een fijne avond / nacht gewenst.
<NAAM organisatie > / indien van toepassing: producent/artiest XYZ>
Deze actie is onderdeel van de landelijke campagne #ā™„RT FOR UKRAINE |
CultureSupportsUkraine van de culturele organisaties in ons land.

Tentoonstelling of expositie
-Communiceer bij binnenkomst (via een bord of flyer) het centrale statement en de
aankondiging van de speciale aandacht voor OekraĆÆne dit weekend.
-Communiceer de centrale boodschap. Hier een voorbeeld van een tentoonstelling
(cursieve woorden te vervangen):
Zoals velen zijn wij diep geschokt door de ontwikkelingen in OekraĆÆne. Wij leven mee met
de OekraĆÆense burgers. Om hen te steunen doneren wij een deel van de opbrengst van
vandaag aan Giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties voor de opvang van
OekraĆÆense vluchtelingen. Wij nodigen jullie uit dat ook te doen.
Een fijn bezoek gewenst.
< NAAM organisatie > / indien van toepassing: producent/artiest XYZ >
Deze actie is onderdeel van de landelijke campagne #ā™„RT FOR UKRAINE |
CultureSupportsUkraine van de culturele organisaties in ons land.

Andere activiteiten
-Alle culturele en creatieve organisaties en hun medewerkers worden aangemodigd om
ook zelf acties te bedenken en aan te sluiten bij deze campagne. Denk ook aan
kunstbeoefening, cultuureducatie, amateurkunst etc. En zie bijvoorbeeld de actie op
social media van de musea ā€˜Schoonheid als reactie op de lelijkheidā€™.

Communicatie
Publiek en pers
– Stuur publiek dat reeds kaarten heeft gekocht bericht over de aandacht voor OekraĆÆne
tijdens de bijeenkomst/voorstelling of de tentoonstelling. Wijs hen op de mogelijkheid zelf
een bijdrage te leveren, of te annuleren als zij er niet bij wensen te zijn.
-Nodig de nabije pers uit om getuige te zijn van de bijeenkomst/voorstelling of expositie.
-Communiceer bij binnenkomst (via een bord of flyer) het centrale statement en de
aankondiging van de speciale aandacht voor OekraĆÆne dit weekend.
-Gebruik ook in de communicatie naar publiek en pers de #hashtags die hieronder staan.

Sociale media en overige communicatie
-Deel alles (beeld en tekst) op sociale media over je activiteit of gebouw. Zowel vooraf, als
tijdens, als achteraf.
-Gebruik in al je communicatie de naam van de actie en de hashtags:
#ā™„RT FOR UKRAINE
#CultureSupportsUkraine
-Stuur s.v.p. informatie over het programma naar de Taskforce per adres
info@kunsten92.nl (o.v.v. ā™„rtforUkraine) en zet het tevens op je eigen website.
-Stuur een foto of clip van je programma of je uitgelichte gebouw naar de Taskforce per
adres info@kunsten92.nl. Met de beelden wordt later een compilatie gemaakt die later
wordt verspreid.

Donaties
-Doneer indien mogelijk aan Giro 555 onder vermelding van actie H-artForUkraine. Door
hetzelfde doel en vermelding te kiezen is het mogelijk achteraf de totale opbrengst te
melden.
-Doneer het deel van de opbrengst naar vermogen. Niet iedere organisatie kan evenveel
doen. Kies een specifiek deel van de recette of horeca omzet. Overleg vooraf met de
producent, artiest of kunstenaar of deze meedoet aan de gift.
-Geef het publiek vrijblijvend de gelegenheid om zelf een financiƫle bijdrage te leveren.
-Alle culturele organisaties kunnen een benefiet bijeenkomst organiseren. Kies daarbij
hetzelfde doel en vermelding. Hoe meer, hoe beter.

Centrale website
-Op www.h-artforukraine.nl vind je binnenkort het logo, flyer,
andere nuttige informatie en een overzicht van wie er meedoen, met welke activiteit.
-Laat weten of je meedoet en met welke activiteit. Meldt dat aan de Taskforce per adres
info@kunsten92.nl dan voegen zij het toe aan de lijst.

Ook leuk!

Ā© Kunstbende Limburg 2022